Nie każdy związek przetrwa próbę czasu. Nie wiąż się z papierosem.

O PROJEKCIE

Koncepcja kreatywna

Bohaterką kampanii jest młoda kobieta, zawierająca związek małżeński z papierosem. Na początku spotu telewizyjnego widzimy, jak w białej sukni z zadowoleniem oddaje się nałogowi. Następnie obserwujemy ją w różnych momentach życia, w których papieros jest nieodłącznym elementem. Na wakacjach, w pracy, na spacerze, kolacji, w czasie imprezy – bohaterka wydaje się nie funkcjonować bez nałogu. Jej relacja z papierosem okazuje się jednak nie mieć szczęśliwego zakończenia. Związek kończy choroba – rak płuca, będąca wynikiem nałogu bohaterki. W ostatniej scenie widzimy kobietę, odartą z urody, młodości, pięknego uśmiechu – łysą, po chemioterapii w szpitalu. Zaskakujący koniec spotu ma zniechęcać młodych ludzi do rozpoczynania palenia.

Autorzy kampanii

Autorzy kampanii

Autorkami zwycięskiego pomysłu są Kinga Witkowska, Julia Jaglewicz, Aleksandra Bodys, Karolina Tybulczuk i Agnieszka Konarzewska z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Lublinie. Opiekę nad zespołem Hakowiczek sprawowała Pani Małgorzata Drozd.

IV edycja programu „Mam Haka Na Raka” poświęcona jest profilaktyce raka płuc. Nasz zespół skierował kampanię do kobiety nowoczesnej, która jest aktywna zawodowo i towarzysko. Właśnie takie chcemy być w przyszłości. Odwołałyśmy się do etosu panny młodej w białym welonie, o tym marzy każda, nawet najmniejsza, dziewczynka. Chce się czuć wyjątkowo, bezpiecznie, po prostu być szczęśliwa. Dawniej papieros nie pasował do młodej eleganckiej kobiety. Teraz zmieniły się wzorce kultury. Z badań statystycznych wynika, iż rośnie odsetek palących kobiet. Mimo, że popularne staje się niepalenie, to z drugiej strony, kobieta odważna, zdecydowana, wierząca w siebie, chcąc rozładować stres związany chociażby z karierą, sięga po łatwiejsze rozwiązanie – papierosy. Nasze hasło „Nie każdy związek przetrwa próbę czasu. Nie wiąż się z papierosem” ma działać na skojarzenia. Związek jako coś pozytywnego (małżeństwo) zestawiłyśmy z elementem negatywnym efektem palenia – śmiercią. Poza tym skojarzyłyśmy nałóg z toksyczną relacją. Mężczyźni również mogą odebrać to hasło, kierując się troską o bliskie im kobiety.

Środowisko medyczne o kampanii i programie

„Zwycięska kampania doskonale realizuje cel tegorocznej edycji programu, czyli zniechęcenie młodzieży do sięgania po papierosy, a tym samym zapobieganie nowotworowi płuca. Aż 38% młodych ludzi ze szkół ponadgimnazjalnych deklaruje, że pali. Coraz częściej zauważamy, iż tendencja ta nasila się wśród dziewcząt. Cieszę się, że uczestnicy „Mam Haka na Raka” również tym razem nas nie zawiedli i opracowali spektakularne pomysły, jak w łatwy sposób można zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwory. Jestem przekonany, że wybrana kampania dotrze do ludzi młodych i przekona ich, że nie watro marnować zdrowia i życia dla nałogu” – dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii, organizatora programu.

www.niezpapierosem.pl